Friday, May 22, 2009

the wanderer

1. waaah lega dah habis osce surgery.tapi soalan agak susah.


2. budak2 irbid sekarang makin mewah hidup.dulu abg2 first batch telefon parents kat kedai.xde internet,xde pc.nak jalan2 europe jauh sekali.tapi sekarang bukan main.pc besar almari,pergi amman untuk shopping2 macam pergi pasar malam.banyak duit.


ade sekali baru2 ni aku turun just setelah nak setahun aku tak jalan2 kat jamiah.naik bas panjang (bas gonggok). dulu punye la susah nak nampak budak melayu.kalau nampak terus macam 'eh sape tu r?' leher boleh bengkok kalau bas pusing sebab nak dapat line clear.sekarang jalan 5 tapak jumpe sorang.jalan lagi 10 tapak nampak berdua.jalan 20 meter nampak pulak berjalan laki-pompuan berdua2.


kalau lah batch hospital yang tergantung kat leher aku tu membenarkan aku untuk sound depan2 budak2 ni,memang dah lame aku buat.


aku tak kisah kalau makin ramai dan membanjiri yang datang just tapi tak VIOLATE adab dan tradisi budak melayu (yakni syariat islam) yang kami warisi sejak tahun 2000 (first batch).tapi aku cukup rase bengang dan rase mahu luku occipital budak2 mentah yang pandai2 mulakan mende2 tak elok ni.


aku faham je kalau setakat sembang-sembang mesra kat cafe,berjalan berdua-dua ke mujamma' just,bergelak-gelak dan saling tukar2 bag,tukar2 kasut (?) ni biase je kat universiti tempatan,europe, dan siam sana.tapi takkan la tak perasan ko ni berada kat jordan bila touch down kat queen alia airport dulu?

aku berdoa agar lepas 10 tahun aku grad,time aku datang balik ziarah irbid ni,keadaannya masih seperti dulu or sekarang (at least).tak nak la datang irbid budak melayu semua dah macam orang xde pedoman, macam duduk kat Los Angeles (walaupunnn!).


untuk budak2 irbid yang hedonisme,player, yang alim dan soleh,yang muka tak pernah solat masjid, yang selalu ponteng jumaat, yang tak pernah miss kelas tafaaquh dan solat subuh masjid,yang keluar dating layan cinema kat amman, ape2 pun jenis orang korang ni,sile ambil masa untuk baca entri ni.SINI.


3.okeh aku ingin mengucapkan selamat hari jadi yang ke 22 kepada sesorang yang kini berada di jauhh sana.walaupun lambat,sebab internet mmg tengah merajuk sekarang ni.. :)

4 comments:

FabulouswithAs said...

ye mmg itulah realiti..
hurm xtau pe nk jd da..da rmai giler org kt irbid nih..ttbe aku rindu zmn2 kte 1st yr dlu sumeorg knal sumeorg..atlis jmpe kt jln xdelah xknal..
rajen2 la skali skale naek bas gonggok g mujamma /atau skali skale makan lunch di cafe jamiah spt ktorg dak pompuan ..utk bertego sape/melihat keadaan adek2 di jamiah..jgn naek bas biru jek..

ejard said...

diorang xnak hipokrit tu mar..

fred said...

diorg xnk hipokrit jard???
hurrrrrm.. hnya allah yg tahu sal mende tuh..

mungkin yg ko nmpk tempoh hari tuh sebagai pkara TERNAMPAK @ TERLIHAT @ rezeki nk melihat suasana...

well, kite as muslim ape yg terbaik.. mendoakan ( dgn lisan ) setiap kali lepas solat ( selalunya ). agar2 sahabat2 kita terhindar & dilindungi dari fitnah dosa..

dok, mengomen atau cakap blakang2 nih.. bape kerat yg tau. cube letak pda link YM ( status ). kureng2 ade yg ley tahu ape luahan & harapan ko..

blog juga antara medium dakwah..aku amik nih dri ejard gakz. dia kate letak kt status ym sudah ( mengomen pd sesetengah org yg suke & asyik send message via YM)... it's become annoyed for several people..

aku juga blaja dri ko gakz, mende yg baik kita kekdang WAJIB cakap. dri terus berdiam berkata belakang. perit didengari. akan terasa manis dihujung hari..bila diri selalu ingat pada kanun ILAHI...

all dabest in ur final xm mawan..
gudluck

Clemens Fritz said...

Ada apa2 cdgn supaya suasana Irbed kembali spt zaman kalian 1st year dulu? sbb sy selalu terdengar ngomelan dari senior2 Irbed yg kusanyangi betapa mereka rindu zaman 1st year mereka... bearing in mind population melayu irbed semakin ramai, tp nak buat camana? utk kebaikan org melayu juga, semakin ramai menjadi doktor lepasan luar negara, mereka ada hak untuk belajar juga, jadi apa kata kita lupakan isu populasi dan
cari penyelasaian terhadap masalah "kenapa zaman 1st year aku x sama dgn 1st year dorg?" ..... :D

sekadar luahan,

-Innocent 1st year student-