Tuesday, April 1, 2008

may it be?

assalamualaikum

alhamdulillah,selawat dan salam kepada rasul s.a.w


sekarang ni kecoh pasal filem 'fitna'.yelah,menghina islam dan al-Qur'an.teros terang lah kan,ape perasaan kite orang kutuk dan mempermain2kan Qur'an dan islam.Qur'an kita baca setiap hari,dalam solat,perbuatan kita berteraskan Qur'an.hidup kita bertunjangkan,berdasarkan Qur'an.



sedar atau tidak,itu hakikat.

kemudian datang orang yang anti-islam,mempropagandakan Islam yang salah.terrorist,rapist,killing children,suicidal bombing..etc.bile kite ponder2 balik,xterase ke kite ni pun sama?sebab,bukankah semua muslimin seperti satu jasad.diikatkan dengan akidah.akidah tauhid yang menyatukan kita semua..

entahlah,kadang2 kite perlu amik beberapa ketika untuk memikirkan hal2 ni..sebab ape?saya juga xdapat nak bagi jawapan yg konkrit.sebab kalau jenis die mmg xnak ambil tau,jawapan camne pon mmg xnak terima..pandai2 lah fikir,rajin2 kan baca paper (at least) dan fikir.

berbalik pada filem fitna,karikatur yang menghina Nabi s.a.w,umat islam yang majoritinya tinggal di Dunia ketiga ni,hanya mampu mengutuk dan memprotes..kite sendiri?mmg xmampu nak buat apa2.hanya mampu berdoa (itupun kalau teringat).

bayangkan,pada hari akhirat nnt Rasul s.a.w bertanya,apa yang kau dah buat untuk bela aku untuk kartun yang menghina aku?apa yang kau dah buat untuk aku bila Lego keluarkan model yang menggambarkan aku sedang bersama2 Aisha? sedihnya.xtau nak jawab apa.

mmm,mayb kita boleh buat sepertimana Abu Mutalib sewaktu Tentera Bergajah nak runtuhkan Ka'bah. "Wahai Tuhan yang menguasai Rumah Allah,pada hari ini aku serahkan tugas menjaga Rumah Mu kepada Mu..kerana kami tidak lagi mempu menjaganya menentang Tentera Bergajah..." (lebih kurang-ingat2 lupa ayat yg exact,nak bukak Raheeq Makhtum malas).

entahlah,kene tanye orang yang lebih alim.


alhummansuril islam wal muslimin

saje lepas penat stadi

No comments: