Saturday, April 4, 2009

kampakaro

5 am - aku bangun dari tidur.cepat2 ambik baldi yang dalamnya ade berus gigi,ubat gigi,dengan sabun.aku capai tuala dari hanger yang tersidai antara 2 almari dan terus ke tandas untuk bersiap.



6 am - sambung mengulang juzu' 4 yang sejak malam tadi tak lancar2. terasa agak cuak untuk pukul 8 time ustaz amin masuk kelas nanti.



7 am - budak2 maahad sume bergegas ke musolla nak membedal sarapan pagi dengan air teh susu paling tiptop di Kuala Selangor.aku tetap tak berganjak dari posisi bersila depan meja kecik mengadap Qur'an.xde masa nak melayan nafsu makan harini.



8 am - ustaz amin masuk kelas.tp selalu nye xde sape yang terus datang tasmi'.agak2 dalam 830am camtu baru ayub,izzudin masuk tasmi'.kemudian barula budak2 ni berebut datang tasmi'.ada jugak yang terhegeh2 angkat tangan buat isyarat nombor 2 tanda nak minta izin buang air besar.alasan je tu.aku tetap rilek di sudut selesa sambil buat2 tak nampak ape yang berlaku.



9 am - ustaz amin dah jeling2 kat aku.masih berlagak cool.rilek bebeh,muka kene yakin. kalau tak nanti ustaz suruh datang tasmi' on the spot,mati.



10 am - Sape Mukhtar Khatam hari ni?tanya ustaz amin kepada semua.aku segan2 angkat tangan.aiseh,aku sorang je ke?ustaz amin mengangguk kepala sambil bangun bersiap2 nak berhenti rehat.budak2 terus terbaring sebaik sahaja ustaz keluar.aku bersandar sambil mula fikir2 alasan nak bagi kat ustaz lepas rehat nanti.



11 am - sambung kelas.aku dah rase macam nak pitam.awat laa susah sangat juzu' 4 ni hah?makan leher ayam ke?xcukup makan kismis?berbotol aku dah telan.agaknya sebab usha awek kot,memandangkan budak maahad ni kire semua hot stuff.semua kemungkinan terpacul dari otak.memang aku xlarat nak mengulang dah.rase macam nak muntah pun ada.



12 pm - kelas hampir tamat.ramai dah tersengguk2.ustaz amin dah mula bermain2 dengan rotan sedepa beliau.aku cuak.sebab hukuman mukhtar khatam paling berat sekali. 'Ok cukup untuk harini..sape tak tasmi',sape tak saba' para,sape tak baca mukhtar..dan sape tak tasmi' mukhtar khatam,beratur depan ni, ' arah ustaz amin sambil pandang tajam kat aku.




maka serentak dengan bunyi zaass akan disambut dengan bunyi 'adehh!!' atau 'awww!!' atau juga 'makkk'!!. posisi rukuk dan rotan hinggap di gluteus maximus.memang sedap.



turn aku paling last.sebab crime paling besar. 'Kampakaro!' jerit ustaz amin.kecut perut aku.aku slow2 ambil posisi rukuk,sambil tangan pegang telinga ikut bawah kelankang.mengexpose kan muscle latissimus dorsi dan trapezius untuk disebat oleh ustaz.air mata jantan mula mengisi kelopak mata.sedih.




zasss!! zass!! zass!! aku getap bibir.budak2 ada yang pandang tempat lain.tak sanggup tengok.ada yang tersengih.kurang asam kau.




zaaaasssssss!!! yang paling last,paling solid die punya rase.air mata memang tak dapat dibendung.aku terus minta izin pergi tandas,nanes puas2 sambil yang lain berkumpul dengar tazkirah penutup dari ustaz amin.




terima kasih ustaz amin kerana mendidik dan mengajar daku erti hidup.

9 comments:

dreamer said...

adeh teringat mase zaman tu. tapi mase kami dah tak syadid sangat. tp rotan still menjadi menu utama. aish.

Abdul Munir Sanusi said...

mar, asal ustaz ang jerit kampakaro?
ada makna ke?

FabulouswithAs said...

kampakaro?apekah...huhu..

sile tulis lg entry2 nostalgia.
tros terigt zmn2 kt hira bersengkang mate kol 6pg da siap pkai bju skola kua dari aspuri jln gelap2 xde lampu g musola.
plg azab nk kejot budak2 yg liat nk bangon

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Syafea Wahid said...

heee asma' i will hate u if u wake me up pagi2 subuh tu
luckily i was among one of those yg senang bgn pukul 430 pg just to be the first to enter the toilet..
haha belagak skit kt situ

but on the other note i was curious la kan marwan,

whats d diff btwn mukhtar khatam n mukhtar?

marsteello said...

appendix untuk entri kali ni..ustaz aku grad kat pakistan jadi istilah2 ni adelah bahasa urdu



para - hafazan yang baru..hari2 kene tasmi'


saba' para - ulang yang telah dihafal dalam seminggu yang lepas.contoh kalau aku dah hafal sampai muke surat 8,so kene mengulang dari muke surat 1.



mukhtar - ulang yang telah dihafal berzaman2 dulu.contoh aku dah hafal sampai juzu' 15, kene mengulang juzu 3.



mukhtar khatam - ni untuk sape2 yang br habiskan sejuzu'.contoh aku baru habiskan juzu' 3 hari ni.so kene baca dari awal juzu' 3 sampai habis juzu' 3 dengan lancar.




rotan pun ade posisi2 die.selalunye yang 3di kat punggung.tapi kampakaro ni posisi yang paling sakit,kat belakang atau lebih tepat kat area2 spinal cord.haha

piek said...

hahaha...dah lancar ke blom abg Mar???
kitorg yg kelas ustaz hamid pon ganazz gak
kena tembak ngn spray air,plg pedih bile masuk dlm mata...huhu
pepehal pon kenangan kt maahad dulu mmg best walaupon 2 taun je aku kt sana

Syafea Wahid said...

ok2 terima kasih
aku nak tahu diff btwn mukhtar n mukhtar khatam

sbb aku dulu ade saba',para saba' and mukhtar.xde mukhtar khatam,sbb tu jd mcmana aku skrg :P

Anonymous said...

haha...kenangan~
rindu time tu marwan..lama dah tak kena rotan ni..
(aku kot yg tersengih waktu ko kena tuh..haha)