Thursday, December 25, 2008

munir..maafkan aku

pagi tu lepas ayah aku belanja donat,dengan rase lalok2 ngantok aku gagahkan jua kaki menuju ke tadika.sebagai anak muallimah tadika naim,aku kene datang dengan mak aku.dalam pukul 7.30 pagi dah sampai.


macam biasa,aku simpan donat.rancangan aku nak share dengan adzim,kawan baik tadika.kalau wan jo nak join pun xde hal,tapi selalu die xnak sebab die agak matang berbanding aku dengan adzim.donat ape kelas,nasik lemak la sedap.


sambil tunggu pukul 8 suku,sambil2 mak aku kemas2 tadika,aku berlatih main buai.zaman tadika,sape yang dapat hayun2 tinggi2 pastu terus lompat paling jauh,die lah jaguh.kalau time rehat,kalau wan jo datang kat buai,semua kene bagi line.aku dan adzim sebagai kuncu wan jo folo belakang.sape xnak blah memang kene penumbuk.


'hiyaahhhh!!' wan jo jerit sambil lompat dari buai yang sedang melambung tahap paling tinggi.pergh memang jauh die lompat.dalam 3 depa jugak la pergi nye.semua senyap.si balkis budak paling cute pon terpegun.aku dgn adzim sengih2 kerang.



'elehhh...camtu pon nak berlagak!' suara sumbang manentah berani kutuk wan jo.ni mesti munir.die memang ade dendam kesumat dengan kitorang.sebab ape,aku pon tak tau.


'kau tere kan?ha cube buat la!' aku balas.


munir amek buai lane nombo 3.'setakat camtu,aku boleh buat la..korang ape kelas..dulu aku main sampai buai ni terpusing dua kali tau x?' die bunyi lagi.die memang suka cakap lepas.


wan jo kontrol.senyap je.aku dengan adzim yang baran.


'kau memang berlagak marwan.ade donat xnak bagi aku sikit.asyik kongsi dengan adzim.kau tau mak aku bagi bekal ape?mee goreng tau?kadang2 sate..'



aku rase jantung pam darah banyak2 kat kepala.penumbuk aku genggam kuat2.


'kau dah la malas belaja.baca peter and jane pon xreti2.aku dah baca suratkhabar tau x?' munir bakar aku lagi.


Pelepow!!
amek sedas.aku tuju buku lima aku betul2 kat right iliac fossa munir.


munir terlentang ke belakang buai.menjerit macam jeritan yang orang nampak hantu.die menangis macam kene sampuk.

muallimah zakiah (mak zaid khairul anuar) terus berlalari keluar.budak2 semua dah kecoh.aku cuak.mak aku pun keluar tolong muallimah zakiah.


dan tengah hari tu aku kene marah tak ingat oleh muallimah zakiah.sampai hari ni kalau aku ingat,boleh nangis dalam tandas.


petang tu,sesi pembantaian oleh ayah aku dan mak aku plak.


rupenye,munir baru lepas appendix operation.lepas kene tumbuk dengan aku berlaku pendarahan akibat surgery tersebut.



nak menambah kekesalan aku,rupanya munir datang dari famili yang serba susah.ayahnye bercerai dengan maknye sejak kecik.kire die anak emas mak die.tu yang hari2 mak die bagi bekal best2.dan aku ingat,dikala setiap pagi semua budak2 datang naik kereta,munir datang tadika paling lambat.sebab ape?sebab mak munir yang carry munir naik basikal hari2 ke tadika.

11 comments:

Anonymous said...

ohh,sedihnye cerita..tapi bes,tapi sedih la jugak..ermmm,terharu dgn munir tu,ape jadi dgn die skrg?

p/s:peter and jane,korg pun bace gak buku tu..dulu siap compete lagi 6A,6B..6C utk nk wat latihan..lagi byk nombo,lagi kecik tulisan buku tu..xmain dah 1A,2B,kui3..

ejard said...

balqis..balqis...haha

bapak gile ganas ko mawan.mawan yg ak kenal skang mengganas atas padang je.kat jalan2raya xde plak die buat hal..

Anonymous said...

agaknye lepas kejadian tu die insaf kot

Anonymous said...

adekah munir tu melanjutkan pelajaran ke srih & smih jugak

Anonymous said...

oh marwan
ko otai gaks ya dulu zmn kecik
mcm geng rempit
cuak kentang jugaks denagr citer koni

p/s-mar ni citer betul ke?skrg munir dimana?

marsteello said...

ramai tanye pasal munir..aku xtau die kat mane skang.dah lost contact.tu yang aku berani tulis entri ni..haha


ni cerita betul ye deqmoon...well,90 percent betul la..10 percent lagi penambah perisa je..haha


korang tanye2 pasal munir lagi buat aku tensen sama munir.aku banyak lagi xpuas hati dengan die coz die suke sangat cakap lepas dengan aku..apekejadahnye dendam tadika sampai umur 20 lebih masih terbawak2

Anonymous said...

ni la die otai2 pink..heh.la taghdob..bimzasssss

majdi akhili said...

alang2 ko x puas hati ngan munir tapi da lost contact ngan die..ape kater ko cari gaduh jer same muner@jimunn jer..kan senang..

ko bayangkan jer muner tu sebagai munir..hem3

Anonymous said...

wa no hal
aku mmg panas budak yang masa zaman tadika dah jadi otai
aku dulu zmn tadika sopan santun je
tapi ms zmn tadika aku suka rempit basikal aku
pacak 2 3 tiang
hhaha

Anonymous said...

haha..main2 je la..


ko mmg rempit mune

Anonymous said...

ingatan kau memang kuat...apa petua?