Tuesday, December 16, 2008

ada apa sama nama

pagi ahad tahun 2002.aku tingkatan 3.selalunya selepas cek asrama,lepas kene umum ranking dorm2 terbersih,semua pelajar hira' akan tunggu satu pengumuman.


pengumuman sape guna padang untuk lawan bola.selalunya match pagi ahad ni agak special.sebab main boleh sampai extra time.kalau hari2 biase,pukul 6 petang dah kene hambat dengan muallimah ummi dari microphone suruh balik mandi,bersiap ke musolla.


jadi pagi tu awal-awal aku dah prepare.kaki dah urut2 sejak malam.minyak angin aku dah pau budak form 1.stoking bola sidai belakang asrama dah diasapkan.kasut pallas jazz beli kat kuala selangor tersusun cantik untuk perlawanan besar pagi ahad tu.


'assalamualaikum..pagi ni perlawanan 3 syihab lawan 3 munzir.pastu form 1 lawan form 2...blabla'.macam semboyan yang dibunyikan aku terus sambar slua trek dengan baju bola.muka ayub,zul,anas annuar,ku naim aku kejap sorang2.3 munzir..siap korang harini.


kisahnye mule dari mulut-mulut peminat bola sepak sekolah.kelas form 3 mane lagi hero dalam bola sepak.mengikut congakan semua,kelas 3 syihab paling sayur.dahla muallimah siap komen kelas sunyi cam kubur-sebab nak banding dengan 3 munzir dan 3 muslim kitorang paling segan2.papelah.janji kalau bab bola jangan nak rendah2kan team aku.


si zul plak,katenye 3 munzir lagi power sebab lagi banyak lepasan maahad.anas annuar-jaguh stamina sekolah,pastu muke 'agak' hensem.ku naim-pergh laju macam usain bolt dan ayub..si badan sedap-sedap rembat yang power rembatan die.katenye kecik2 dlu slalu kene rembat dengan pakcik die,konon dilatih sejak kecik untuk merembat bola la.


kelas aku plak,aku sorang je lepasan maahad.mane tak kene cop sayur kat dahi.pulak tu kalau borak2,sume ahli 3 syhihab senyum je kena kutuk,perli dengan geng2 zul.hasan sengih2.fikhri faraid buat2 malas layan.umar ariffin hanya mampu cakap blah aa..blah aa..nak harap fayyad dengan rahmat plak lagi kene kutuk.yang berani lawan pun zahid,tapi last2 kene tolak je dahi dengan zul.


jadi mane aku tak emo.perlawanan hidup mati ni.time masuk padang zul dah sound,'woi sape kalah balik dorm bukak baju sambil merangkak!'.aku makin tensen.ni kalau kalah ni malu dengan banat sekolah hira'.langsung kensel jadi pelajar lelaki paling hot.merangkak balik dorm sambil bukak baju.badan kerempeng plak tu.memang xboleh jadi.


jadi aku main sungguh2.bola kat kaki zul aku sabit kaki zul.bola entah kemana.anas cube crossing aku tolak dari tepi.hampir2 nak masuk longkang tepi padang.ku naim cube bawak lari bola dengan kelajuan super die,aku sliding tackle.pasir masuk mata.(ktrg main kat padang pasir)


nak jadi cerita,bola fifty-fifty.ayub dengan badan die yg montok,aku dengan badan ala2 bruce lee baru training kung fu.aku dari awal memang target badan die,die pun memang terkenal dengan kekuatan body contact.bile dua dua berlanggar,masing-masing tercampak.aku ke kiri,ayub ke kanan.haidar yang same2 centre back dengan aku tengok dari jauh je.takut nak join in rebut bola.shukri khalis si keeper aku plak tengah mengelamun.tak sape berani kacau.ni duel aku dengan ayub.


maka aku dengan ayub segera bangun dan kejar bola.sebbaik aku sempat clearkan bola-


kemudian aku nampak ayub pegang bahu die.perlahan2 die keluar padang macam kesakitan.


hari isnin berikutnya ayub tak datang sekolah.sampailah seminggu selepas tu baru die datang sambil pakai shoulder support.patah bahu katenye.langsung 2 bulan tak dapat main bola.




p/s; 1.sori yob..aku xberniat nak mencacatkan kau..haha
2.aku percaya pada nama..nama adalah doa.marwan hadiid.gerun x?ngeh2.
3.namakan anak anda dengan nama2 yang baik..aiman rosli nak namakan anak die abdullah azzam,xamil- thana'...dan ejad..syarifah aleya sofia (betul kan jad?) dah kawin baru fikir nama anak la jadddd...

10 comments:

Anonymous said...

ooo 3 muslim ke name kelas tu...cmne laa leh lupe =p

majdi akhili said...

hoho..rupe2nyer sjak azali lagi permainan ko camnih maru..

rindu pada padang bola..nikmatnyer nak rembat bola tanpa segan silu..

ejard said...

baber..haha

ak dlu kat sambest de sorg kawan ni.ktorg panggil die lori.sbb atas padang die akan rempuh org mcm lori dan sesape yg dirempuh nescaya mengalami kecederaan seperti bengkak2 kaki dan sengal2 badan

marsteello said...

budak 3 muslim;
3muslim..suke gaduh laki perempuan..kawen kan aje nanti kang ha-


aime;
bersabarlah untuk recovery aime..takpayahlah bajet sampai nak kene surgery2 coz kite ni main secara kecil2an je..bisnes2 pasar malam je bro..


ejad;
aku percaya..mesia nak maju dalam bola kene ade gak yg jenis2 lori balak,kontena shapadu dan van mayat ni..meh aku kasi story sket;

dulu ade selangor fa lawan manchester utd.pastu selangor ketinggalan dalam 4 gol berbalas 0.tengah2 ketinggalan tu,nak kate lembik tahap auwww nye pemain mesia,boleh plak si beckham tu takcle pemain mesia.bro,sape yg ketinggalan ni?pastu boleh bangga klua metro 'x bangga ditackle oleh beckham'.tensen aku.

Anonymous said...

haha terus aku gerun nak bermain bola ngn marwan. sedangkan main pes pon abes player aku injured dek kne tackle player die~ haha

sori mar, saje tambah2 bagi menarik sket komen aku..

FabulouswithAs said...

ejad.sapekah lori tuh..haha mawan lawak giler entry nih..xde tapis2 name lgsg...3syihab2..sian2 ko sensorg dak maahad..xdpt nk tolong

Anonymous said...

come on amawan..bile lg guti ngan puyol nk satu team..time 3syihab je la..eh resultnye sape menang? xtringat lak ade yg merangkak xberbaju..xigt lak ending die cmane

ejard said...

irsyad zamani ko kenal..budak razi xsilap

Anonymous said...

permainan kamu mmg agak keji marwan

mmg tulang kamu ini tulang besi
haha
tapi dulu ko mesti kaki rempit
tapi skrg apakan daya bab kata aimey
perut sudah mara ke hadapan

marsteello said...

akhir skali xde sape yang bukak baju hasan..better aku xyah bgtau sape yg menang,coz takut timbul rusuhan kaum plak nnt.



aku saje letak name betul..sebab memori indah bersama2 waktu zaman skola dulu ye tak..


ni aphal lak jejak kasih budak sambest lak ni..


kalau ade sape2 yang terasa,xpuas hati aku mintak maafla ye..gune name tanpa izin ke.aku saje nak living up the past memories..tp kalau nak kontek atau kasi kad raya sile la sms atau ym.tengok kat list org invi tu ade la aku. :)