Tuesday, July 1, 2008

mentaliti sempit,otak xreti rempit

assalamualaikum
alhamdulillah.selawat dan salam kepada Rasul s.a.w

aku gagahkan jua jari jemari untuk menulis.

mase intro to jordan kat INTEC jun lepas,ramai budak2 cakap apsal jordan ni mcm seronoooook je?

k,antara mende2 yg paling aku benci duduk jordan...dipersembahkan dalam bentuk cerita.


1.membe aku nampak suami isteri gaduh dalam kete.suami tu tumbuk,lempang,maki-hamun si isteri sampai menarik perhatian orang ramai.pastu si isteri menjerit-jerit meminta tolong.menjerit dengan sejerit jeritnya.si suami terus menumbuk si isteri kat perut.bilangan orang yang ada kat situ lebih 50 orang.korang rase ape diorang buat?ye betul,mereka hanya memerhatikan saje...membe aku ni,dah tahap kesian dan marah campur bengang dengan si suami tu terus terkam die,cekik lelaki tu.

pastu tau ape yg org ramai buat?ye,betul lagi,mereka hanya tengok je membe aku ni terkapai2 melawan si suami yang kejam tu.pastu ade seorang pakcik tua yang berani tanya membe aku,apsal ko cekik die?apsal ko kacau diorang?

sementara membe aku mencekik dan bergomol dengan si suami yang xberhati perut tu,si isteri sempat capai anak2 dan terus lari keluar dari kereta.

sekali lagi,ape yg org ramai buat?hanya tengooook je.

pastu,membe kepada kawan aku ni tarik die,cakap-ni bukan US,ni adelah jordan.ye,mmg islam membenarkan suami memukul isteri-tapi dah ke kau buat peringkat2 sebelum boleh pukul tu?seperti tidak tidur bersama dgn lagi satu (dah lupa).kalau ye pun nak pukul,apsal kene depan org ramai?yg org ramai pun xkesian ke?kalau mcm ni lah 'islam' yg korang2 (arab biase) war war kan tu..ketahuilah,bahwa kefahaman korang terhadap islam dan common sense korang amat laaaah cetek.



2.dalam koster dari qairawan ke syari' jamiah.si konduktor mencarut2 kat budak melayu,sampai semua org dalam koster gelak (ofcoz budak melayu tu xpaham).pastu membe aku ni tanye,ape yg ko cakap ni?

jawab si kondukter 'aku bagi salam'.pastu membe aku ni stil xpuas hati,tanye sorang penumpang-ape maksud perkataan tu (wlwpn die tau perkataan tu lucah).

penumpang yg td gelak2 tu siap bersumpah dengan nama ALlah (biaselah) die xtau.
masalahnye,xde sape yg sanggup bangun dan berdiri nak cakap si kondukter tu dah mencarut2 dan melekeh2kan budak melayu.

apsal korang takut sangat?mane sikap tentera2 islam yang menawan andalusia yang tak takut dengan musuh-siap menghancurkan kapal supaya xboleh lari dari perang-menanam kaki dalam tanah supaya xboleh berundur walau setapak?


mmg aku amat2 keciwa dan hampa dengan mentaliti masyarakat jordan dan khususnya irbid ni.hatta dalam koster (kisah no 2) tadi tu,,ade seorang syeikh,janggut panjang,pakai kopiah,time budak melayu kene carut2 tu pun dia hanya memandang luar-seolah2 tiada apa2 yang berlaku.die amik stand xredha dalam hati agaknya.




rabbana iftah bainana wa baina qaumina bil haq,wa anta kahirul fatihin



yang keciwa dan tulus,
marwan hadiid n.

No comments: