Friday, February 5, 2010

takut hantu..waaa

rutin harian aku dengan ejard sekarang ialah mendengar celoteh/aduan orang-orang yang mengadu ;

1.nampak syaitan berterbangan di sana sini
2.mendengar ade orang memanggil2 dan menyuruh membuat sesuatu.tapi bila tengok takde orang
3.rasa diri sendiri adalah Presiden,Saddam Hussein dan Mahdi Al Muntazar (imam mahdi).
4.rasa nak bunuh diri dan pernah cuba untuk membunuh diri.



tapi paling aku takut sekali adalah yang nombor 1 dan 2.

sebab mungkin aku memang tak pernah berani bab-bab hantu syaitan jin rasuk histeria ni.banyak sangat tengok cerita X-Files dan cerita It (hantu badut yang gila takottt) agaknya.


bukan apa,sebab aku mengimani ayat albaqarah yang ke 3,jadi mungkin susah untuk aku memandang aduan2 ni secara saintifik.dopamine kurang,serotonin tinggi kejadah,sebabnya sampai kini sains tak dapat nak buktikan punca masalah2 ni.semua hanya hypothesis.


ingat tak ketika Rasulullah saw pernah pergi ajar kepada Jin mengenai Qur'an. (rujuk surah al-Jinn).


ingat tak ketika para sahabat semua ternganga apabila mendengar Surah Ar-Rahman (part ayat yang sama banyak kali) ,Rasul bersabda,'sesungguhnya para Jin lebih baik respons mereka dari kamu apabila mendengar ayat ini..'


ingat tak cerita pasal dalam neraka,ketika semua ahli neraka saling memaki dan marah2 serta emo dengan syaitan yang menyebabkan diorang semua diazab dan diseksa.Syaitan dengan rilek menjawab "aku hanya membisik-bisik kepada korang.yang korang ikut aphal?aku bukan ade kuasa untuk memaksa korang menuruti bisikan aku.harini aku berlepas dengan korang,sebab pada hari ni semua nya dibalas atas perbuatan masing2."


jadiii,point aku adalah,mungkin,maybe,mumkin, apa yang pesakit nampak dan dengar tu adalah betul2 syaitan.

1. (tak termasuk bisikan yang kita betul2 tak perasan,yang hari2 kita alami)
2. (sekadar pendapat peribadi.kalau salah tolong jolokkan.haha)


lagipun,aku percaya sains bukan segalanya.bukan semua sains boleh terangkan.


apa-apapun,seharusnya kita kagum dengan keluasan ilmu ALlah yang tak bertepi dan tunduk akur akan kekuasaan Nya..


aku macam nak tulis cerita-cerita hantu yang pernah berlaku secara realiti depan mata aku kat sini,tapi takut plak karang die ikut sampai ke sini..matila.



ulp.macam ade orang ketuk pintu...

10 comments:

majdi akhili said...

tu aku la yg ketuk pintu tadi. panas btol la x buka2. nak main pes nih! keh3

FabulouswithAs said...

btol tuh..sbbtuh aku xsuke psych..smpai skang aku rase posting psych patot xyah ade...cam buang mase..2minggu ckop kot..

ainshams said...

marwan, ko tgh psychiatry ek? haha..selamat la.
aku rs, ko leh detect kot..pesakit tuh psycho atau mmg betul2 'nampak'. mmg mostly docs psych xpercaya mende2 alah halus nih, tp, doc ra'fat, military hosp tuh orait jek. dye siap soh pesakit tuh amik wudu', solat, dekatkan diri dgn Tuhan. Jmp sheikh katenyer..utk lbh baik.

apepon, ko jgn ter-induced a.k.a. TER-psycho skali dgn mende2 nih..

stuju dgn semak, patutnyer 2mggu jek, buhsan sbulan..buang ms jek. better treat rohani drpd kasi drugs yg byk side effects.

mar cullen said...

thnx kepada kawan2 semua yang bg pandangan.

1- aku rasa,Allah hanya pilih orang2 yang tertentu je boleh tengok alam ghaib.yakni syeikh2.macam umar alkhattab,syaitan lari bile nampak die.

kalau brader pakai slua pendek,datang klinik psych claim dpt tengok syaitan,sah2 laa kau schizo..



2-hantu ni sebenarnye ade ke tak??aku konpius,kalau hantu ni adelah jin,kenapa hantu kat area melayu adelah langsuir,lampir,lompat-lompat dan toyol serta macam2 lagi la.

kenapa kat europe dracula,vampire (bajet twilight sikit) big foot.

afrika..tak tau.


kenapa langsuir dan pontianak tak pergi europe?ape takde visa ke??




(berani sungguh..)

FabulouswithAs said...

aku pernah dnga...makhluk2 alam ghaib nih dorg ade border dorg gak..mcm xleh lepasi laut ..kire dorg xleh pegi daratan seberang laut sane la..huhu...begitulah..sbbtuh hantu2 dibuang ke laut..
sile tnye org lebih pakar.

miss swan said...

nk tau..kat mesia pon dh ade cite dracula tau..mst awk suka..tajuk die siong..tgkla kt tv3 =p

mar cullen said...

kahkah drakula melayu haha

Anonymous said...

ader ker org mati jumpa antu...???e\hehehhe

Anonymous said...

ader ker org mati jumpa antu...???e\hehehhe

Anonymous said...

salam

1.mungkin psychiatry dijadikan major sbb org2 jordan lebih memerlukannya atau dirasakan agak perlu

2.dalam surah an-naas kan dikatakan makhluk yg mewas2kan manusia(syaitan) datang dr 2 golongan iaitu jin dan manusia.aku pun tiap hari nampak syaitan tp semuanya dr golongan manusia

3.cuba korang bandingkan 2(maksud) hadith ni.yg pertama yg menyatakan syaitan diikat pada bulan puasa.yg kedua tentang saranan rasulullah kpd pemuda yg tak mampu berkahwin utk berpuasa.kesimpulan aku sendiri adalah berpuasa itu mengikat syaitan(hawa nafsu kita mungkin)yg ada dalam diri kita.jin tu bg aku adalah tenaga yg hidup yg dijadikan dr lidah api,macam kita jisim yg hidup yg dijadikan drpd tanah

4.psikiatri agak penting lg2 org malaysia yg kuat tahyul.org skizo terus dikatakan terbuka hijab nampak jin.org histeria terus dibawa jumpa bomoh padahal cuma masalah tekanan perasaan

sekian