Sunday, June 21, 2009

the reminiscence of Dhuyuf ArRahman (Niat)

kali pertama aku pergi umrah adelah disekitar umur darjah 4.baligh pon belum.masa tu first time buat umrah dan first time naik kapal terbang Royal Jordanian.punya gah flight tu sampai tak boleh tido dibuat nya dalam flight.Prince Ali nama nya.tak tau la sekarang ada lagi ke tak,ntah2 dah kene tembak dek anti-air geng2 terrorist.


maka alhamdulillah beberapa hari yang lalu selamat sampai ke irbid setelah 10 hari pergi rehlah imaniah bersama kawan2 sebatch yang seramai 10 orang itu.


perkara pertama yang paling penting dalam setiap perjalanan atau perbuatan adalah niat.sebab niat ni penentu mutu dan kualiti perbuatan kita.


dalam isu umrah contoh nya,kalau dari awal niat nak beli sun shade police,atau wallet esprit atau jugak jeans esprit depan masjidil haram,alamat nya sia-sia lah penat dan lelah (baca penat dan lelah dengan bersungguh2,panas 44 celcius,orang ramai,penat,rasa nak pitam,ragam dan kerenah 11 kepala yang berlainan dan lapar yang tak berkesudahan) yang kita korban kan tadi.



boleh bayang tak kalau 50 jordanian dinar yang kalau ditukar boleh dapat 260 riyal saudi.kaya,kalau tamar nabi tu boleh beli nak dekat 5 kg. (tamar nabi mahal ye).







uniknya niat ni,sebab dia adalah sesuatu yang kita tak boleh nampak.sebab tak mustahil kalau kita beli sun shades police dengan jeans esprit tapi niat ikhlas pergi umrah dan musafir kerana Lillahi taala.betol tak? :)

5 comments:

ejard said...

dlm byk2 barang yg ko senarai tu mcm tertinggal satu barang espirit yg lain..hahaha

[ko mesti delete kan komen ak ni?
- tak nak..tak nak...]

marsteello said...

ni yang rase nak karate ejad ni

bdk tgh study dgn rajen said...

barang ape?nak tau..bgtau laa

Abdul Munir Sanusi said...

contact lens espirit..haha

u no me said...

now i know the secret stuff u're hiding.thank you.dapat2 terus guna.excited