Friday, January 30, 2009

glory 90'

time zaman aku darjah2,naik bas pagi2,mak kasi bekal roti telur,gel rambut letak segenggam,lepas PJ tak mandi,balik bau macam balik sawah,petang main kejar2,malam ponteng buat kerja rumah-itu semua zaman Selangor FC tengah naik.zaman merah kuning tengah mencanak2.zaman stadium shah alam jem dan bising sebab lawan bola,bukan sebab car boot.


Selangor FC punya star yang masih aku ingat david mitchell,cristopher kiwomya dan tony cote.azman adnan pun power,lari siap langgar tiang gol.zaman2 tu jugak jenama Dunhill tengah mencanak2 sebab bola punya pasal.balik kampung pakai baju selangor semua tabik,especially kalau ada Dunhill kat dada.lambang jersi gred tinggi,bukan cedok pasar malam punya,ni beli kat kedai stadium ni.


pakcik2 kampung pun kalau x sedut Dunhill, xjadi.gudang garam simpan buat isap time poket sesak.kene Dunhill jugak.arwah atok aku kalau buat kenduri,mesti beli berkarton2 dunhill.lepas pak imam selesai basuh tangan,kita hulur kotak dunhill sorang2 pesan arwah atok.peh,bangga aku jadi pelayan rokok kat pakcik2 kampung.aku ambil sebatang sangkut kat telinga.baru sesuai dengan status otai andalas.



betapa gah nye dunhill time tu menyebabkan aku berani seludup 2 batang ke rumah,plan nak bawak pegi sekolah.macam biasa,ingat nak test peparu manja dan remaja aku dengan adzim,wan jo dan hanep zaim (ahli baru).aku sorok elok2 poket tepi beg.



yadaimut! isfal! ista'id! istareh!(sebutan skolah rendah,4 tahun kat jordan aku still xpaham yadaimut apemende)


oo,tu arahan ketua kelas time beratur pagi2 sebelum masuk kelas.aku beratur depan RM.pagi tu apsalntah aku pun lupe aku bawak rokok ke sekolah.ape punye penyeludup ntah,bole lupe plan malam semalam.


tak semena mena,RM bisik dari belakang 'woi,kau bawak rokok ya?'

aku terus pucat,memandangkan ni kes pertama aku yang xmelibatkan pukul orang,kacau budak perempuan, dan pergi tandas tak pakai Kad Izin Keluar Kelas.ni kes berat ni,bawak rokok pergi sekolah.silap haribulan,kene 'tabuh' dek muallim khairul anwar.aiyo,berat2.sejarah kene buang sekolah pun masih bersih dalam famili aku.


'cis..ko RM,gile kau..aku mane bawak rokok!' terus aku bergegas masuk kelas tak pandang belakang.sepanjang kelas aku jadi gelisah.aku dengan RM main jeling2,pandang2.tapi aku buat cool,walaupun dalam hati dah suruh buang je rokok tu jauh2 sebelum kantoi time rehat.


waktu rehat,aku simpan rokok dalam poket dada baju.terus lari pergi area wuduk tepi kilang.aku campak rokok jauh2 keluar area sekolah.RM nampak rilek berjalan folo dari belakang.macam tau2 je.mantap jugak teknik penakkulan die ni.baca komik penyiasat remaja banyak sangat agaknya.



'aku tau...kau dah buang rokok tu..' sambil tercarik2 rokok dari tepi pagar dawai sekolah.


aku senyap.ah nak takut ape,bukti dah takde.


RM cube carik2 dalam poket aku.aku biar.


'pagi tadi mase aku belakang kau aku bau rokok dari beg.tadi aku lambat keluar kelas folo kau sebab aku pergi bau beg kau.kau simpan dalam poket belah kanan kan? pastu kau simpan dalam poket dada ni kan?'

sambil gelak2 RM menghancurkan plan aku.


setelah aku spm bersama RM,banyak aku kenal die.RM mmg suka dan peka terhadap bau.die boleh detect sape yang kentut tak nak mengaku dan paling ganas die penah memeram cencorot mati dalam botol selama seminggu.nak tau bau macam mana katanya.....

3 comments:

Anonymous said...

RM adelah ex classmate ku jua..dimanakah beliau skrg?lama tidak mnedengar kabar beliau

=p

Anonymous said...

aku tak paham akan cerita kau mar
kronologi makin peningini mahu tiru faisal tehrani

dari kes bola sampai bab rokok
nthen bab bau membau
pening2
kalau cengginilah
blog akan jadi manja
haha

marsteello said...

0402-

yakinnn je RM tu sekelas..ntah2 orang lain..sebab ramai orang yang suke dan hobi mereka hidu menghidu (termasuk lah menghidu gam)



deqmoon-

tu la namenye pendahuluan karangan ye..

melalut sangat ek? memang blog yang manja!