Monday, August 11, 2008

inilah nasib pencari ilmu diperantauan



1. al fatihah.aku mendoakan agar syazwan (otai) akan tabah menghadapi tragedi ini.hati mana yang tak simpati,mendapat berita peninggalan ayah sementara kita berada jauh dari sisi keluarga.lebih pahit,xleh nak balik malaysia.semoga allahyarham akan dimasukkan ke dalam golongan orang soleh.

2. aku sendiri xtau camne kalau dapat berita camni.mmg aku tabik kepada kawan2 aku yg berjaya mengontrol diri setelah mendapat berita kematian seperti ini.mmg betul,kematian ni takkan dilambatkan walau sesaat.kepada yang masih bernyawa-ambillah iktibar dari kematian.

3. tamatnye secara rasmi subjek2 pre medic sejak 10hb.maka bermulalah satu lembaran baru untuk sejarah aku sebagai pelajar medic.mmg pahit 3 tahun yang lalu..

2nd year-kene amek takmili Respiratory system.betapa ramai org yg aku jumpe kate 'gile kau..takmili dahla susah,ko nak target 70?susah beb'. tapi bersyukur,ade jugak org cakap 'boleh punye marwan..kene stadi la', 'aku doakan kau mar'.

eventually it turns out aku budak melayu paling tinggi takmili RS.name aku antara 3rd or 4th dgn budak2 arab.muneer bawah sikit dari aku.bersyukurnye ya Allah.

so nasihat aku kepada budak2 just yg amek takmili tahun ni (esp tahun 2-xpayah nak sorok2 satu irbid dah tau)

1-korang kene kongsi masalah.virus suke sorok2 markah ni xbawak korang kemane.kate nak ukhuwwah,datang same balik same.ni malu2 plak nak sembang pasal markah.kawan2 kite la yg bagi semangat kat kite.aku berani jamin budak2 irbid ni xkannye nak rendah2kan korang kalau korang kene amik takmili.kalau kite kongsi masalah,baru kite tau mane cacat cela nye.

2-sile positif.ade hikmahnye Allah kasi korang gagal.mane tau,Allah nak ajar time tahun 2 ni,supaya tahun 6 nnt x gagal.aku rase semua budak medic akan merasai kegagalan.lagipun kalau gagal xbermakne korang tak tere berbanding dgn org2 yang x gagal.ye mmg aku akui,life isn't fair.kite gi masjid,member yg terer plak xkuar rumah unless solat jumaat.tapi kene ingat,Allah masukkan semua tu dalam rekod Dia.doctor mmg die nampak atas markah tu je,tapi sape tau-mase depan insyaallah Allah akan tolong dengan caraNya.

3-stadi laa.bgn pagi-sampai tdo balik..stadi.baca notes sampai lunyai,mintak soalan2 tahun lepas.


aku doakan syazwan tabah dan redha,dan yang amek takmili akan berjaya dengan cemerlang.


[kite datang same-same..balik pun same-same ok?]

No comments: