Friday, August 13, 2010

sebbaik aku hafal

alhamdulillah,kita masih di awal bulan ramadhan.teringat pulak hadis yg lebih kurang, 'celaka lah orang yang berada didalam bulan ramadhan,tapi dosanya tidak terampun..'

jadi aku nak cerita mengenai pengalaman di kursus pra perkahwinan.overallnya aku nampak kursus ni adelah satu tindakan yang bernas daripada pihak agama islam untuk mempersiapkan orang islam yang nak mendirikan rumah tangga.

konten kursus ni mudah je - ulangkaji semua ilmu fardhu ain yang dah dibelajar di sekolah.tapi edisi yg dah dicompresskan dengan winzip berkali2 ganda.2 jam ustazah tu cerita dari bab air mutlak sampai ke bab haji.sikit lagi aku nak terjun tingkap.

tapi paling bes adelah bila kita nampak realiti masyarakat muda mudi.



makanya ustazah tu storylah pasal bab solat..rukun pertama adelah niat etc etc.

pastu sebab die nampak sume orang macam tido,die pun tanye..ok abang yang belah tingkap tu cube jawab..apekah die bacaan duduk antara 2 sujud?

maka brader macho sebelah aku ni pun bangun.semua orang pandang.aku pun macam baru sedar2 dari lalok terus segar.

5 saat.diam.

6 saat.brader2 rempit belakang dah mule gelak2.

7 saat.brader2 tepi,belakang depan mule macam nak tolong.ade yang cakap 'rabbighfirli..', 'allahummahdina..,' 'allahumma bariklana..,' ade yang macam jampi serapah jawa pun ade tapi aku xpasti.

8.008 saat.ustazah ni macam naik hot.kamu tak tau ke??tak tau sazah..jawab brader tu lembut.ustazah tu terus macam memahami.

hah kamu!tolong abang sebelah kamu tu, arah ustazah kepada aku.






syukur aku diajar untuk solat sejak kecik.

2 comments:

majdi akhili said...

realiti org hari ni marew.

tp kurg2 die x jawab, lg baik dari brader blkg yg bace doa makan tu. awat ko x bg sedas dua kt mamat tuh, emos aku.

mangchikla said...

undi la BN. memola hapuskan bahasa 'jawi' tukar 'rumi', pastu bantuan 'SAR' ditarik. Bab hafalan solat tak tahu, nih kan lah plak makna bacaan. Dan apabila org islam ngan bukan islam no difference jadi ilek la..